"V Praze aktuálně pracujeme na rozšíření sítě dobíjecích stanic v chytrých lampách. Montáž lamp už probíhá, lidé si budou moci dobít svůj elektromobil na pouliční lampě klidně přímo před svým domem," přednesl ve své zdravici zaslané online pro Forum Elektromobilita 2020 primátor Prahy Zdeněk Hřib.

Otevřel tak diskusi na téma, jak zajistit dobíjecí síť přímo ve městech pro ty, kteří nevlastní rodinný dům s garáží a přípojkou pro dobíjení elektrického auta. "Zajistit dost pomalých nabíječek ve městě zřejmě nebude v gesci energetických společností, zde je spíše prostor pro agendu měst. Parkovacích míst není ve městech dost a roli hraje čas. Pomalé dobíjení by tedy mohlo být nabízeno jako služba za příplatek k parkovacím místům ve městech," myslí si ředitel divize obchod a strategie ve společnosti ČEZ Pavel Cyrani. 

Ve třetím bloku témat představených na konferenci Elektromobilita 2020 se představili hosté, kteří se budování městské dobíjecí infrastruktury věnují. "V Praze bychom v roce 2030 měli mít kolem 200 tisíc elektromobilů a k tomu o něco nižší čísla plug-in hybridů. Abychom uspokojili potřeby elektromobilistů, musíme být schopní postavit dostatečný počet dobíjecích stanic. Chceme na ulicích postavit pomalé dobíjecí stanice vhodné na dobíjení přes noc. Jsou z pohledu nákladů nejpříznivější. Do roku 2030 by v Praze mohlo fungovat 4500 takových stanic a 8 rychlodobíjecích "hubů"," vysvětluje projekt rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Jaromír Beránek, pražský zastupitel za Piráty.

V projektu elektromobilita pro Prahu se angažuje společnost Operátor ICT, která od magistrátu převzala plánování a realizaci IT projektů (dříve Operátor Opencard). "Vypracovali jsme si čtyři přístupy rozvoje veřejného dobíjení. První je nechat to na veřejném trhu a nedělat žádná opatření, druhý by se dal označit za neinvestiční podporu. Vydávat jen dílčí opatření, například zajistit snižování byrokracie při výstavbě infrastruktury nebo zajistit levnější nájem ploch. A pak tu máme jednu investiční nebo koncesní variantu, kdy se město aktivně finančně zapojí do řešení," vysvětluje Matej Šandor, ředitel úseku projektového řízení a fondů v Operátor ICT. 

Pokud by se město rozhodlo vykročit cestou investičního modelu, samo by investovalo do výstavby sítě pro dobíjení a mohlo by zajišťovat i provoz. Kombinací je více, město by si mohlo také například najít koncesionáře. "Když to totiž necháme jen na trhu, těch 4500 stanic tu stát nebude, proto uvažujeme o té investiční nebo koncesní variantě, ale záleží na zdrojích. Náklady na investice i provoz během toho období od výstavby do roku 2030 by podle našich odhadů vyšly na dvě miliardy korun. Při odhadech výnosů počítáme s 0,9 miliardy až 1,9 miliardy korun, odvíjí se to od koncové ceny pro uživatele," vysvětluje Matej Šandor.

Síť dobíjecích bodů na lampách veřejného osvětlení

Do panelové diskuse se zapojili nejen jeden ze zastupitelů na Magistrátu hl. m. Prahy Jaromír Beránek (Piráti) a ředitel Úseku projektového řízení a fondů v Operátor ICT Matej Šandor, ale přidali se také Libor Fiala, člen představenstva ve společnosti Technologie hlavního města Prahy, která pro Prahu spravuje veřejné osvětlení, a Stanislav Votruba, vedoucí sekce Koncepce sítě, PRE Distribuce. Debatovalo se o rozvoji elektromobility v Praze, veřejném parkovacím dobíjení a rozvoje sítě dobíjecích stanic prostřednictvím veřejného osvětlení.

Co nejzajímavějšího v diskusi zaznělo?

Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy (Piráti): "Ochranu životního prostředí a zpomalení klimatických změn nezajistíme pouze elektrifikací individuální automobilové dopravy. Musíme se soustředit na technologický pokrok budov a také lepší nakládání s odpady, nejlépe aby vůbec nevznikaly. A je tu i příležitost ozelenit pražský Dopravní podnik.

Jsme schopni reflektovat průběžný vývoj, ale máme tu omezenou kapacitu pouličního prostoru, a to zejména v historickém jádru. Do budoucna chceme diskutovat s obyvateli, kde mít dobíječek možná více, ale zpočátku chceme, aby se po Praze rozmístily rovnoměrně."

Matej Šandor, ředitel Operátor ICT: "Vypracovali jsme také takzvanou "road mapu", jak by se elektromobilita měla do roku 2030 na území Prahy rozvíjet, během příštího roku by se mohlo postavit až 100 dobíjecích bodů, až 100 kusů, jaká bude realita, se uvidí. Do roku 2025 by mohlo fungovat 750 bodů a do roku 2030 zmíněných 4500 bodů. Tak by se naplnily potřeby Prahy pro elektrické dobíjení.

Prvních 100 bodů bychom rádi realizovali ve zrychleném režimu, poskytli bychom tak nabíjení až na 160 parkovacích místech. Zprovoznilo by se 80 na EV-ready lamp a 20 standardních parkovacích míst. Každý bod totiž zajistí dobíjení až dvou elektromobilů najednou. Otázkou je, jestli se na to najdou peníze, nebo Praha bude muset investovat jinde. Celkové investiční náklady by na první stovku činily 23 milionů korun bez DPH."

Libor Fiala, člen představenstva ve společnosti Technologie hl. m. Prahy: "Projekt vedeme ve spolupráci s PRE Distribuce. Dojde na společnou výměnu kabelových sítí veřejného osvětlení a zprovoznění EV-ready lamp, na které se v budoucnu dají jednoduše připnout wallboxy pro veřejné nabíjení. Koordinací s PRE Distribude v podstatě šetříme, protože se rozpočítají náklady na výkopy.

Ať už poskytovatelů služeb bude jakékoli množství, pro zákazníka by to mělo být stejné. Bude důležité vyvinout systém, který umožňuje jednotlivé přihlašování a my jako městská IT společnost nabídneme pomocnou ruku.
Instalace není tak složitá, problémem ale může být, že kabelová síť v Praze je velmi zastaralá. Do lampy se zajistí dostatečný příkon a pak už stačí se připojit na distribuční síť s dostatečnou kapacitou a zasmyčkovat kabel stávající sítě.

Stanislav Votruba, vedoucí sekce Koncepce sítě, PRE Distribuce: Kabelové připojení pro pomalé dobíjení na chytrých lampách jednoduchým způsobem řeší dobíjení ve městech. Elektromobilita je nový prvek v síti a v horizontu pěti let byznysová příležitost. Potřebujeme mít ale možnost řízeného chytrého nabíjení, tedy tzv. "smart charging", které k integraci významně pomůže.

Bez něj by docházelo k okamžitým špičkám, vysokému přetížení sítě. Když se spotřeba bude řídit, nárůst zatížení by byl akceptovatelnější, nebylo by potřeba síť naddimenzovávat, spotřeba by se lépe rozložila a to by pomohlo i ke snížení elektrické energie. Pracujeme na tom, že v roce 2025 bychom chtěli umět auta staticky "řídit" při dobíjení."

Text nevyjadřuje názor redakce