Letošní třetí ročník konference Elektromobilita se kvůli omezením spojeným s nemocí covid-19 přesunul do virtuálního prostředí. Dvacítka řečníků představila své prezentace alespoň online a na dálku proběhlo také několik panelových diskusí. Kompletní záznamy můžete sledovat na webu ELEKTROMOBILITA 2020.

"Vidíme velkou změnu, před třemi lety se řešily elementární věci, jak se staví dobíjecí stanice nebo že pro elektromobily neexistuje vhodný leasingový program pro firmy, či že nabídka elektromobilů není dostatečná. Dnes řešíme daleko komplexnější témata, třeba chytré dobíjení, IT technologie nebo druhý život baterií z elektromobilů. Autoprůmysl se v tomto směru proměnil," říká Martin Cmíral ze společnosti Leeftech Technologies, která se věnuje rozvoji projektů čistých technologií v energetice a dopravě a pro Forum Elektromobilita od počátku zajišťuje program a také konferenci moderuje.

Konference Elektromobilita 2020 je rozdělena do tří částí a v prvním bloku se věnuje transformaci. Co vlastně znamená, že se automobilový průmysl stává "zelenější"? Jak pokračuje výstavba dobíjecích stanic v Česku, co ve skutečnosti elektromobily pohání z pohledu vývoje technologií a jaká auta přicházejí na trh?

O tom mluvili v ranních přednáškách například Pavel Cyrani, ředitel divize obchod a strategie ve společnosti ČEZ, Jan Konrád, obchodní ředitel Unicorn Systems a ředitel Škody Auto ČR Jiří Maláček. Trendům spojeným s elektromobilitou na českém trhu se věnoval Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor ve společnosti EY.

 

Strategii výstavby dobíjecích stanic a rozšiřování infrastruktury i nové obchodní příležitosti ve spojitosti s elektromobilitou představily všechny velké energetické společnosti, tedy vedle Pavla Cyraniho z ČEZu také Pavel Elis, generální ředitel PRE a Martin Záklasník, generální ředitel E.Onu. Elektrifikaci korporátních fleetů a technologickým inovacím se věnovali Tomáš Hüner, ředitel Smart Infrastructure Siemens, i Vladimír Janypka, ředitel ABB Elektrotechnika. Zdravici poslal také primátor Prahy Zdeněk Hřib.

Experti se shodují, že s příchodem nové generace elektromobilů se proces "ozeleňování" vozového parku urychlí. Mezi největšími automobilovými novinkami, které se nyní uvedly na trh, je elektromobil Škoda Enyaq iV a také Volkswagen ID.3. "Věříme, že pro Volkswagen bude ID.3 něco jako v minulosti Brouk nebo model Golf," myslí si Jan Hurt, ředitel Porsche Česká republika. V Česku si nový vůz pořizují více než ze tří čtvrtin firemní zákazníci a Škoda i Volkswagen patří mezi často vyhledávané značky, které volí fleetoví manažeři. Vhodné podmínky k pořízení elektromobilů do firemních vozových parků budou tedy pro rozvoj elektromobility v Česku zásadní.

"Osobně také věřím, že potenciál pro rozvoj elektromobility je nejen ve firemních flotilách, ale také ve veřejné městské dopravě. Z našeho posledu se pro ni i infrastruktura staví daleko lépe, přesně na míru parkovištím a depům. Myslím, že zatímco dříve se neustále řešil problém se slepicí a vejcem, tedy že buď není dost elektromobilů, a proto nejsou dobíjecí stanice a naopak, nyní se mění trend. Zejména u veřejné dopravy očekávám rychlejší rozvoj elektromobility," myslí si Pavel Cyrani, ředitel divize obchod a strategie ve společnosti ČEZ.

Panelová diskuse

Publikujeme videozáznam panelové diskuse s tématem Rozvoj elektromobility v České republice s Pavlem Elisem, Vladimírem Janypkou a Tomášem Hürerem. Co nejdůležitějšího v ní zaznělo:

Jak se může elektromobilita rozvíjet? Je ve srovnání s ostatními zeměmi v Evropě pomalá?

Pavel Elis, generální ředitel PRE: Elektromobilitou se zabýváme deset let. Když jsme v roce 2010 otevírali první stanici na Chodově, mysleli jsme si, že za deset let bude Praha plná elektromobilů. Proces elektrifikace tedy nebyl na začátku tak rychlý. Ve městské aglomeraci přitom dává velký smysl. I přesto očekáváme, že v roce 2040 by v Praze měl podíl elektrických vozů dosahovat hodnoty 30 procent.

Problém je, že dotační programy na podporu elektromobility v Česku nyní dobíhají. Projekt výstavby dobíjecích stanic není samofinacovatelný, prodaná elektřina není schopná uhradit náklady na výstavbu dobíjecí stanice. Neexistuje ani podpora pro privátní sektor na pořízení elektromobilu. Na zkušenosti z evropských zemí je vidět, že bez podpory se elektromobilita nerozběhne.

Vladimír Janypka, ředitel ABB Elektrotechnika: V Holandsku je v provozu 50 tisíc dobíjecích stanic a bez podpory státu takový rozvoj není realizovatelný, dotační programy tedy pomáhají. Díky podpoře z operačního programu z Ministerstva dopravy dosáhneme našeho plánu postavit do roku 2023 dalších 400 stanic. Nyní máme připravena technologická řešení, která budou platná ještě za deset let. Otázkou je, jaká bude potřeba ze strany klientů.

Tomáš Hüner, ředitel Smart Infrastructure Siemens: Dnes máme na českém území registrováno asi 7700 aut na elektřinu. Pro zvýšení podílu elektromobilů je potřeba přizpůsobit veškeré podpůrné aktivity. Nicméně podpora je adekvátní vůči stávající ekonomické situaci v České republice. Když se podíváte na rozvoj elektromobility v Německu, Rakousku nebo naopak v Bulharsku a Rumunsku, země s různou ekonomickou silou, různým HDP, rozvíjí se s ohledem k tomu, co si stát může ekonomicky dovolit. Podpor je mnoho druhů, některé zanikají, ale EU různé programy naopak vypisuje.

Více se dozvíte ve videozáznamu panelové diskuse. Ve čtvrtek 8. října publikujeme videozáznam z druhého bloku Forum Elektromobilita 2020 s tématem Technologie. Blok se věnuje základům technologií elektromobility, porovnává bateriové elektromobily s vozy na vodík a věnuje se novým otázkám, které se objevují v souvislosti s druhotným využitím opotřebovaných baterií z elektromobilů. Dává prostor diskusi o IT řešení pro fleetové a veřejné dobíjení.

Text nevyjadřuje názor redakce