Právě uběhl rok, co sledujeme důsledky příletu "černé labutě", nepředvídatelné a neočekávané situace, která má mimořádný dopad na náš svět i každého z nás osobně. Člověk na nečekané negativní události reaguje šokem, následným popřením, bagatelizací, poté přichází fáze přijetí skutečnosti a ideálně hledání východiska, řešení.

Stejně tomu bylo i v tomto případě. Dosud nepoznaná situace mnohé z nás zaskočila, paralyzovala. Objevila se řada prohlášení, která reálná rizika odmítala, podceňovala či zcela popírala. Je to pochopitelné. Nicméně časem postupně docházelo k racionálnímu pohledu na situaci. Došlo nám, že pandemie nás ovlivní na delší dobu, než jsme čekali, a že je do značné míry i na nás, abychom se adaptovali a hledali vhodná řešení.

O hledání

Není to poprvé, co realitní segment vykázal mimořádnou odolnost. Uplynulý rok opět ukázal životaschopnost realitního trhu a jeho účastníků.

Řada subjektů se v krizové době dokázala velmi rychle aktivizovat a přizpůsobit nové situaci a mnozí našli nové příležitosti. Řetězce a on-line obchody zajistily, aby nedošlo k výpadku zboží, čímž výrazně pomohly zklidnit prvotní kritickou situaci. Dodávkové služby jely naplno a Češi začali nakupovat on-line. Přizpůsobili se i maloobchodníci s výdejními okénky.

V pracovních prostorech byla přijata rychlá a flexibilní opatření. Pracovníci správy nemovitostí svěřené objekty okamžitě adaptovali na nový provozní režim, aby plochy a veřejné prostory odpovídaly potřebným podmínkám a novým pravidlům. Například v oblasti kanceláří bylo nutné zahájit změny dispozičních řešení, aplikovat provozně bezpečnostní opatření, umožnit žádoucí rozestupy, rotaci týmů. Objevila se potřeba zajistit mnoho pracovních činností z domovů. Investovalo se do technologií. Bylo nutné sledovat v reálném čase požadavky klientů, neboť řada realitních činností vyžaduje permanentní kontakt a informovanost.

Poradci z řad realitních či advokátních kanceláří zpracovávali doporučení, profesní sdružení se aktivizovala, poskytovala podporu pro své členy a hájila jejich zájmy.

Pozitivní změny a přínosy

Nepředvídatelné situace pochopitelně nastartují pokrok a urychlují i pozitivní změny. Díváme se intenzivněji na budovy z pohledu bezpečnosti a ochrany zdraví, aplikujeme nové technologie, vnímáme velký zájem o možnosti virtuálních setkání. On-line objednávky ze zavřených restaurací se staly standardem, stejně jako cvičení doma s trenérem, který na dálku kontroluje a koučuje. Téměř každý hledá nové cesty, jak se dostat co nejblíže k zákazníkovi.

V případě nemovitostí bylo nutné hledat shodu mezi majiteli a nájemníky tak, aby se udržely dobré obchodní vztahy. Nešlo jen o využití státní pomoci, ale hledání kompromisu, který vyžaduje vstřícnost obou stran. V mnoha případech tak došlo k posílení vzájemných vazeb a loajality nájemníků vůči pronajímatelům. Pro představu, jeden z našich nejvýznamnějších klientů díky svému individuálnímu přístupu ke svým nemovitostem vyšel v meziročním srovnání prakticky nezasažen. Většina dalších majitelů projevila pochopení, dali nájemníkům čas, jednali a hledali společně řešení, jak nájemníky udržet v době opatření i do budoucna.

Co jsme se naučili a učíme

Veškeré aktivity v nově vzniklé situaci vyžadují kreativní přístup, jiný pohled. Mění se paradigma, které nás nutí přemýšlet "jinak".

Je předčasné hodnotit, jak jsme obstáli, navíc ještě není pandemie za námi. Ale už teď můžeme říci, že krize nám v mnoha ohledech pomohla vážit si času, vztahů, nových forem komunikace a naučila nás vzájemnému respektu a ohleduplnosti. Na významu nabyly služby, které byly před pandemií vnímány jako standardní, samozřejmé. Například správa nemovitostí. Property manažeři se stali doslova službou v první linii.

Potvrdilo se, že každý segment na trhu prožívá cykly. Jsme svědky boomu logistiky, skladových areálů, prostor pro "last mile delivery".

Pro řadu společností je současná doba příležitostí. Registrujeme zájemce o obchodní prostory na atraktivních místech, sledujeme expanzi "mladých" společností, start-upů. Každá změna na trhu přináší náměty pro aktivní a flexibilní subjekty.

Čím dál více se setkáváme se zájmem zaměstnanců vrátit se zpět do kanceláří, sdílet s kolegy, setkávat se s týmem, oddělit svůj osobní život od pracovního. Projevuje se únava z nedostatku sociálních kontaktů a podnětů.

Reality 3/2021

Stáhněte si přílohu v PDF

Stav realitního trhu dnešních dnů

Realitní trh a jeho trendy jsou výsledkem celého komplexu faktorů. Zaznamenali jsme sice pokles poptávky a cen v turisticky exponovaných oblastech, zejména v Praze 1, ale vidíme naopak růst cen a zájmu o domácí turistiku ve všech regionech. Praha je i nadále magnetem a stále přináší pracovní příležitosti v nově rostoucích segmentech. Monetární politika a s ní spojené obavy vedou k tomu, že byty se stále kupují i s očekáváním nižších výnosů. Nízké úrokové sazby hypotečních úvěrů tomu napomáhají. Vedle toho trvá zájem občanů o kvalitní bydlení.

Trvalý nedostatek produktů a přebytek investičních zdrojů vede k tomu, že ceny komerčních produktů nijak neklesly. Jen naše společnost prodala v roce 2020 přes dvacet nemovitostí v Praze i v regionech a několik dalších nemovitostí je v nabídce. Zájem je zkrátka vyšší, nežli je možno uspokojit.

Obstáli jsme, mnohému se naučili, možná si to zatím neuvědomujeme. Až s odstupem času zjistíme, kam nás pandemie posunula. Chápeme, že technologie jsou nutné a umožňují nám efektivní spojení. Zároveň cítíme, že osobní kontakt je nenahraditelný. Těšíme se na možnost podnikat, pracovat, bavit se a žít, jak jsme byli zvyklí. Nemovitosti, ať již komerční, rezidenční, volnočasové či průmyslové, nám vytváří prostor. A jejich stavitelé a majitelé jsou si toho vědomi.

Negativních zpráv je příliš mnoho a ztrácí se dobré. Neinformujeme se dostatečně o všem, co se nám v rámci našeho segmentu podařilo a kde jsme uspěli. Přitom toho není málo. Můžeme vnímat jako paradox, ale možná si s odstupem času budeme pamatovat více toho pozitivního, co nám v rámci realitního trhu doba přinesla.

Článek byl publikován v magazínu Reality v HN dne 17. března 2021