Prodejna je celá uzpůsobená tak, aby byla přehledná a aby se v ní člověk cítil spíš jako na farmářském tržišti než jako v běžném supermarketu. Hned u vchodu zákazníka vítá nápis Tržnice a ovoce a zelenina v této sekci jsou uspořádané tak, že připomínají koše a bedýnky drobných pěstitelů. Podlahy prodejny jsou barevně i stylově rozčleněné, aby dlažba vizuálně prodejnu zpřehlednila, a například u pultů s masem připomíná klasickou černobílou čtvercovou podlahu v řeznictví. Regály se zbožím jsou tu snížené, takže člověk má přehled o celé prodejně, z jednoho konce dohlédne na druhý.

Celý koncept modernizace prodejen Albert je navržen tak, aby směřoval k ekologii, udržitelnosti a neplýtvání. Nabízí výběr českých mas i v biokvalitě a pro vegetariány jeho alternativy. Znatelné je to i v této prodejně v Jesenici u Prahy, která je společně s prodejnou na pražské Florenci první, jež letos modernizací prošly. I proto je hned u vchodu oddíl Zdravě, kde zákazníci najdou vegetariánské a veganské potraviny. A například v oddělení pečiva se zde kromě klasických pekárenských výrobků nabízí také biopečivo od českých dodavatelů či pravé valašské frgály.

Novinek je zde mnohem víc: zákazníci mohou nakupovat rychleji pomocí skenovacích čteček nebo přes aplikaci ve svém telefonu, platit mohou rovněž rychleji na samoobslužných pokladnách, které vyjíždějí zkrácené účtenky, aby se ušetřil papír. Čerstvost ovoce a zeleniny se udržuje pomocí chlazení suchou studenou párou a místo do igelitových pytlíků zákazníci mohou ovoce či zeleninu nakoupit do opakovaně použitelných frusacků vyrobených z kukuřičného škrobu. Rozbité košíky se recyklují a místo papírových cenovek, které je třeba neustále měnit, jsou tu elektronické, na nichž se čísla mění sama. Luštěniny, oříšky nebo vločky je zde možné nakoupit bezobalově, z velkých násypníků.

"Prozatímní reakce zákazníků na prodej pomocí odsypání jsou pozitivní," říká mluvčí Albertu Adéla Říhová.

Modernizace bude stát stovky milionů

Design jesenické prodejny se od ostatních prodejen Albert liší na první pohled hlavně barevným laděním. Místo klasické modro-žluto-zelené kombinace zde převažuje barva přírodního dřeva v kombinaci s černou. Na designu prodejen pracoval Albert s několika designérskými studii a architekty. "Modernizace našich prodejen patří mezi zásadní investice v řádu vysokých stovek milionů korun. V této sumě jsou započteny investice do interiérů, exteriérů i infrastruktury v prodejnách," vysvětluje mluvčí Říhová.

Moderně a přehledně

Supermarket Albert modernizuje ročně desítky svých prodejen. Dvě jsou ale výjimečné: v Jesenici u Prahy a na pražské Florenci. Do obchodů vnesl atmosféru tradičních farmářských trhů a zákazníky vede ke zdravé výživě, menší spotřebě masa i obalů a celkově k neplýtvání.

Částka vyšších stovek milionů korun zahrnuje také plánované přestavby dalších prodejen. Albert chce v tomto duchu zmodernizovat ještě několik desítek svých dalších supermarketů nejen v Praze, ale i v jiných městech. A zdá se, že tato snaha se Albertu, který patří do nizozemské skupiny Ahold, vyplácí. Jen zde v Jesenici přiláká modernizovaná prodejna denně zhruba o třetinu více zákazníků.

Místo do koše do kompostéru

Nejen v jesenické, ale i v dalších svých prodejnách Albert zatím jako jediný maloobchodní řetězec s potravinami v Česku používá v prodejnách vlastní kompostéry. Jsou umístěny v zadním traktu prodejen tak, aby splňovaly veškeré hygienické normy, ale zároveň aby se do nich daly nosit neprodané a už nepoživatelné kusy ovoce a zeleniny a třeba i pečiva. Díky kompostování nepřijdou nazmar, ale promění se v úrodný substrát, který odebírají místní zahrádkáři, a navíc se tím šetří emise za odvoz těchto přebytků.

Projekt vlastních kompostérů řetězec představil už v roce 2014 v hypermarketu v Praze-Čestlicích. Používají se v deseti obchodech a letos inovovaná zařízení přibudou v deseti dalších. Neprodané potraviny směřují jako dar do potravinových bank, aby pomohly potřebným. Dalšími alternativami jsou dary mysliveckým spolkům pro zvířata nebo právě kompostéry.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Zákaznická zkušenost.