Bezprecedentní zkušenost učinili v době mimořádných opatření developeři a realitní makléři předávající dokončené byty. Klienti, kteří si nový byt pořídili na investici nebo měli zatím kde bydlet, mohli převzetí klíčů odložit. Jak vyšli developeři vstříc lidem, kteří přestěhování do nového domova považovali za urgentní, třeba z toho důvodu, že jim vypršela nájemní smlouva v dosavadním bydlišti?

"Pokud klient vnímal převzetí bytu jako neodkladné, nabídli jsme mu uzavření kupní smlouvy a převzetí nemovitosti do užívání bezkontaktně, a to za předpokladu dodržení přísných protiepidemiologických opatření. Ochrana zdraví našich zaměstnanců i klientů byla vždy prioritou," říká Lukáš Maděra z developerské společnosti Skanska Reality. Firma těsně před vypuknutím krize dokončila dva projekty − Čtvrť Emila Kolbena 1 a Port Karolína 2, ve kterých měla okolo tří set bytů určených k předání klientům. Mnozí z nich o přejímku zájem projevili. A jak tedy celý proces předávání bytu probíhal?

Bezkontaktní uzavření smlouvy

V dohodnutém termínu se klienti, maximálně však dvě osoby a bez dětí mladších 15 let, dostavili na stanovené místo v prodejním centru, byli vybaveni rouškou, rukavicemi a vlastní, modře píšící propiskou. Hned ve dveřích byl umístěn stůl, na němž proběhly podpisy kupní smlouvy, návrhu na vklad vlastnického práva do katastru a případně vyplněn i formulář daňového přiznání. Zaměstnanci developera byli vybaveni stejnými ochrannými pomůckami, přičemž přímo zde probíhalo i nezbytné úřední ověření podpisů.

Předání a převzetí nemovitostí do užívání

Pro převzetí bytu se klient opět vybavil ochrannými prostředky a perem. Před vstupem do bytového domu v papírové obálce obdržel jeden klíč od vstupních dveří do bytové jednotky a v bezpečné vzdálenosti dvou metrů si vyslechl základní informace. Poté, co se sám přesvědčil, že jeho byt je bez vad, podepsal předávací protokol a žádost o změnu odběratele elektrické energie.

"V tomto režimu jsme v období od poloviny dubna do poloviny května předali více než dvě stovky bytů. Naše zkušenost je velmi dobrá a počítáme s tím, že řadu bezkontaktních prvků, které se osvědčily, zachováme i do budoucna. Celý proces je nastaven velmi chytře a reakce ze strany klientů byly pozitivní," doplňuje Lukáš Maděra.

Bezproblémové předávání bytových jednotek za přísných hygienických opatření potvrzují i realitní makléři. "Musím konstatovat, že žádná dramata se neodehrávala. Developeři obecně byli vstřícní a chápaví, a tak vše probíhalo hladce. V zásadě se průběh prohlídek, technických přejímek a samotných předání nemovitostí od obvyklého stavu vlastně příliš nelišil," doplňuje pohled na předávání bytů ve stavu nouze Peter Višňovský, ředitel společnosti Lexxus. Podle něj se nejčastěji vše posouvalo v čase. Pokud však byla vůle či potřeba na obou stranách, bylo možné předání realizovat − samozřejmě za dodržení obecně platných opatření.

"Standardně bylo nutné, aby se za kupujícího účastnila pouze jedna osoba − a stejně tak za stranu prodávajícího. V jednom z projektů měl pro klienty developer připravené i respirátory − oproti rouškám tedy reálnou ochranu samotného nositele respirátoru. Nakonec však nebyly klienty využity − používali své roušky," dodává s úsměvem Peter Višňovský.

Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin Reality.