Nařízení uzavřít většinu obchodů a provozoven služeb od poloviny března tvrdě dopadlo nejen na zákazníky, ale především na majitele a nájemce maloobchodních jednotek a vlastníky obchodních center.

Od konce května se opatření provázející nouzový stav v Česku postupně uvolňují, brány obchodů a shopping center se otevírají a lidé si do nich opět nacházejí cestu. Avšak spolu s probouzením se z doby připomínající zlý sen vyvstává před provozovateli a majiteli obchodů řada palčivých otázek. Jaká budoucnost obchodní centra čeká? Jak moc ji ohrožuje rozmach on-line nakupování? A do jaké míry se bude muset s ohledem na prožitou krizi proměnit jejich design a bezpečnost, aby se lidé do center vrátili co nejdříve a v počtu, na který byli zvyklí před krizí?

Vítejte zpět

Podle realitní poradenské společnosti CBRE se dalo očekávat, že v týdnech po úplném otevření obchodních center budou mezi některými zákazníky obavy z nákazy koronavirem přetrvávat. "Statistiky návštěvnosti center z prvních týdnů po otevření však ukazují, že byť se počet zákazníků zatím nevrátil na původní hodnoty z loňska, postupně se zvyšuje a na úroveň z minulého roku by se mohl vrátit v poměrně krátké době," optimisticky konstatuje Tomáš Míček, vedoucí správy obchodních center v CBRE. Je ale nasnadě, že se obchodní centra budou muset v éře po koronaviru svým způsobem změnit. Jejich majitelé a provozovatelé totiž budou muset návštěvníky přesvědčit, že centra jsou z pohledu potenciálního zdravotního ohrožení bezpečná.

"Centra budou na tuto oblast klást velký důraz: prostřednictvím různých technologií budou například investovat do prevence šíření různých druhů virů. Pro chuť lidí utrácet za zboží, služby a zábavu v obchodních centrech bude ale důležité především to, jaké budou disponibilní příjmy domácností − jak hluboká bude recese ovlivňující zaměstnanost, investice i další faktory, které mají dopad na zákaznické chování. Právě fungování konceptů z kategorie zábavy, která má na návštěvnost a provoz mnoha center významný vliv, je pro následující období zatím velkou neznámou. Jde především o to, jak se tyto koncepty budou schopny přizpůsobit hygienickým a bezpečnostním předpisům a požadavkům," upozorňuje na důsledky krize Tomáš Míček.

79 %

zákazníků přivedla do nákupních center po jejich znovuotevření v květnu takzvaná odložená spotřeba.

Vlastníci, nájemci a stát: koordinace a vzájemná podpora jsou nezbytné

Většina nájemců se po dobu mnohatýdenního nouzového stavu dostala do situace, kdy jim v důsledku uzavření jejich maloobchodních jednotek chybějí potřebné zdroje na pokrytí závazků vůči pronajímatelům a vlastníkům obchodních center v podobě nájemného a poplatků spojených s jejich provozem. Vlastníci obchodních center jsou ale také ve složité pozici: po dobu nouzového stavu museli zajistit provoz i přesto, že centra zdaleka nebyla kompletně vytížena (fungovala v nich jen část maloobchodních jednotek, jako například hypermarkety, pokud měly vlastní vstup, lékárny, drogerie apod.). I když se centra snažila minimalizovat provozní náklady, stále jim vznikaly závazky vůči třetím stranám, které musela hradit: platby za energie, úklid a údržbu, bezpečnost apod. Tento stav nebyl a není jednoduchý ani pro jednu stranu. Po dlouhých peripetiích nakonec zasáhl stát a svými intervencemi pomáhá zmírnit negativní dopady jak pro nájemce obchodních jednotek, tak i vlastníky center. Při splnění stanovených podmínek přispěje 50 procenty na komerční nájmy v období duben až červen v případě, že vlastníci center poskytnou nájemcům 30procentní slevu a nájemce doplatí zbylých 20 procent. "Za vládní podporu a program Covid − Nájemné jsou obě strany velmi vděčné. Je to první krok k tomu, aby obchodní centra a jejich nájemci tuto nelehkou situaci zvládli," říká Tomáš Míček. Obsazenost českých obchodních center byla v květnu 2020 zhruba 97 procent. Podle Jana Kubíčka, předsedy českého výboru Asociace nákupních center, je odpouštění nájmů spíše výjimečné, protože nájem obchodů dělá většinu tržeb center a i ona mají své značné závazky. Zatímco nájemci mají podle něj nést krátkodobé riziko, pronajímatelé to dlouhodobé. "S kolegy jsme se nicméně shodli, že v rámci podpory tohoto velmi zasaženého odvětví nájemcům pomůžeme, protože jsme partneři. Jsem rád, že jsme se s ministrem Havlíčkem dohodli na tom, že je potřeba koordinovaná akce. Nájemcům pomůže stát i my," říká Kubíček.

Ostravský Outlet Arena Moravia pro veřejnost otevřel již 27. dubna. Splnil totiž podmínku Vlády ČR, podle níž mohly v dubnu otevřít pouze obchody, které mají venkovní vchod a velikost prodejen do 2500 metrů čtverečních.
Ostravský Outlet Arena Moravia pro veřejnost otevřel již 27. dubna. Splnil totiž podmínku Vlády ČR, podle níž mohly v dubnu otevřít pouze obchody, které mají venkovní vchod a velikost prodejen do 2500 metrů čtverečních.
Foto: archiv redakce

Nákupní chování dnes a v blízké budoucnosti

První týdny po otevření obchodních center ukazují, že jejich návštěvnost narůstá postupně, a to i ve spojitosti s celkovým rozvolňováním vládních karanténních opatření. Podle analýzy CBRE, která probíhala v polovině května na vzorku 500 zákazníků z celé České republiky, je pro 79 procent z nich hlavní motivací k návštěvě obchodních center tzv. odložená spotřeba. Tedy touha pořídit si věci, které si během karantény nakoupit nemohli. Zhruba tři čtvrtiny z nich, 77 procent zákazníků, přitahují do center slevy. Přestože po dobu nouzového stavu lidé častěji než dříve nakupovali on-line, analýza CBRE ukázala, že nákupní chování Čechů z hlediska prodejních kanálů pravděpodobně nedozná zásadnějších změn. "Kamenné obchody budou mít stále své nezastupitelné místo. 76 procent lidí dokonce uvedlo, že pandemie koronaviru jejich nákupní zvyklosti nezmění a že i nadále hodlají nakupovat výhradně v těchto obchodech. Lidé dokonce neplánují výrazně změnit ani využívání restaurací, dalších gastroprovozů a služeb, ani frekvenci návštěv kin uvnitř obchodních center," dodává Klára Bejblová, vedoucí výzkumu retailového sektoru v CBRE. To vše je pro budoucnost kamenných obchodních center dobrá zpráva. Navíc řada center plánuje v rámci své obchodní strategie zajištění maximální podpory jednotlivým obchodům a jejich obratům pomocí vybraných marketingových nástrojů. "V některých případech bude následovat monitoring návštěvnosti a obratů, aby se nastavila další strategie podpory nájemců z těch kategorií, které byly nouzovým stavem nejvíce zasaženy a jimž se obraty na potřebnou úroveň v krátkém čase nevrátí," vysvětluje Tomáš Míček.

Slavnostní otevření Centra Stromovka na pražské Letné proběhlo v závěru roku 2019. Za pár měsíců přišla krize…
Slavnostní otevření Centra Stromovka na pražské Letné proběhlo v závěru roku 2019. Za pár měsíců přišla krize…
Foto: archiv redakce

Budou investice do obchodních center nadále atraktivní?

"Český maloobchodní trh byl po celou dobu posledních pěti let nebývale výkonný a i přes vysoký podíl e-commerce se mohl chlubit velmi vysokými obraty v porovnání s výškou nájemného. Z prvních týdnů po otevření center vidíme pozitivní trend a chuť zákazníků v kamenných obchodech nakupovat. Vůle k investicím do obchodních center bude záležet na tom, jaký bude dopad koronaviru na nájmy v nich," říká Katarína Brydone, vedoucí oddělení investic do nemovitostí a ředitelka retailového oddělení CBRE. Koronavirová krize by podle CBRE mohla vést k přehodnocení plánovaných projektů na remodelling obchodních center. Budoucí investice by mohly směřovat do technologií a opatření, díky nimž by centra snadněji zvládala případná omezení − jde například o vybudování prodejen se samostatnými vchody.

Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin Reality.