Firmy dnes mohou s pomocí cenově dostupných specializovaných tiskáren své materiály tisknout samy, snadno je upravovat a personalizovat. Podniková centrála může rozesílat jen tisková data, samotný tisk pak probíhá přímo v místě prodeje.

Mezi produkčními tiskárnami se dnes prosazují modely s více než čtyřmi barvami CMYK, pátou složkou může být buď bílá barva, nebo parciální lak.

V retailu se kladou stále vyšší nároky nejen na kvalitu vizuální komunikace, ale také na rychlost a efektivitu. Jak tyto požadavky ovlivňují oblast produkčního tisku?

V segmentu maloobchodu je vizuální komunikace důležitou součástí prodeje a tištěné materiály zde mají stále své nezastupitelné místo.

Josef Klinger

ve společnosti OKI pracuje od roku 2007, je specialistou na oblast podnikového tisku a stroje určené pro polygrafický průmysl. Dlouhodobě se zabývá také malonákladovým kalibrovaným digitálním tiskem. Vystudoval ČVUT, obor sdělovací technika.

Rozvoj technologií umožnil podstatně zefektivnit distribuci tištěných materiálů. Firmy je ze svých centrál již nemusí složitě zavážet na pobočky, ale vytisknou si je přímo v místě distribuce a v počtu, který potřebují. Úlohu "pobočkové" tiskárny přitom zastane kompaktní model A3 barevné tiskárny. V místě prodeje tak lze jednoduše potisknout celé spektrum médií, včetně oboustranných bannerů o délce až 1,3 metru. Zkrátka vše − od etiket, cenovek a samolepek až po obrázky produktů s vysokým rozlišením, poukázky, kupony, letáky a návody.

Malonákladový tisk dnes využívají nejen obchody, ale zajímají se o něj i výrobní firmy. Mezi našimi zákazníky je například malý italský pivovar Zion, který na digitálních strojích OKI tiskne bannery, etikety na lahve, identifikační náramky apod. Důležitá je pro ně možnost tisknout na voděodolná a předřezaná média odolná proti potrhání a fakt, že nejsou časově závislí na externích dodavatelích.

Úlohu pobočkové produkční tiskárny dnes zastane i malý kompaktní model A3 barevné tiskárny.

V maloobchodu se výrobci často snaží zaujmout netradičními vizuály. Co jim v tomto ohledu dokáže nabídnout specializovaný stroj pro malonákladový tisk?

Využívání netradičních vizuálů je na retailovém trhu výrazným trendem, obal totiž prodává.

Malonákladový digitální tisk byl dlouho omezen na CMYK barvy, ale nové tiskárny umožňují využití variant CMYW (W, bílá barva), či dokonce více barev CMYK+W nebo CMYK+lak. Je tedy možné tisknout pouze bílou barvou nebo používat parciální lak a tím připravovat unikátní personalizované materiály v jednotkách kusů. OKI ve svých tiskárnách využívá LED technologii a práškový toner, což má oproti inkoustu výhodu například ve vysoké odolnosti, na spoustu úloh nepotřebujete speciální média a nemusíte používat laminaci.

Jak vypadá vaše nabídka pro oblast malonákladového produkčního tisku?

Samostatnou kategorii tvoří tzv. úzkoformátové tiskárny, které jsou určeny pro tisk barevných štítků, etiket a vinět v malém nákladu. Jde o modely OKI Pro1040 a Pro1050. První z nich tiskne v barvách CMYK, druhý používá navíc bílou. Podporují širokou škálu povrchů, od texturovaných papírů až po syntetické materiály s bílým, čirým, neprůhledným nebo barevným pozadím. Toner je odolný proti vodě a rozpouštědlům na alkoholové bázi, takže je možné vytvářet štítky vhodné pro mrazicí zařízení, venkovní a průmyslové využití. K nižším nákladům přispívá, že není třeba žádná další povrchová vrstva ani laminace.

Dále nabízíme kompaktní A3 tiskárny OKI Pro8432WT umožňující tisk barvami CMYW a CMYK. Lze tisknout černým tonerem na světlé podklady, oděvy či textilie a bílým na tmavá média. Zařízení může sloužit jako plnohodnotná alternativa k sítotisku pro menší objemy tisku. Vyšší model Pro9541WT s pěti barvami zvládne i rozměr SRA3+. Díky technologii transferových médií umožňuje potiskovat v barvách CMYK+W i tvrdé povrchy, jako jsou například keramika, akrylát, sklo, kov, ale i textilie − bavlnu, polyester apod.

Článek byl publikován v komerční příloze HN Obaly a polygrafie.