Koupit si zboží nyní a zaplatit za něj až později. To je hlavní princip odložených plateb neboli odloženek. Zákazníci neplatí nic předem a služba je pro ně zdarma. Samotný nákup v e-shopu probíhá klasicky, jen si při volbě platební metody kupující vybere odloženou platbu. Ve chvíli, kdy mu zboží dorazí domů, si ho může vyzkoušet, a pokud se rozhodne ho vrátit, zcela se vyhne jakékoliv platební transakci. V případě, že si zboží nechá, zaplatí za něj ve stanovené lhůtě splatnosti. Ta může být okolo vánočních svátků ještě výhodnější. Jednou z možností pro spotřebitele je například Mall Pay. „Jde o společný podnik ČSOB a Mall Group, který má na strmě rostoucím trhu e-commerce uspokojit komplexní potřeby stále náročnějších zákazníků. E-commerce je pro ČSOB velmi důležitá, v oblasti online placení jsme lídrem na trhu,“ říká výkonná ředitelka ČSOB pro oblast Inovace Michaela Lhotková.  Právě Mall Pay prodloužil splatnost u všech listopadových a prosincových nákupů až na nový rok. „Nakoupené zboží bude možné hromadně uhradit přes klientskou zónu až do 20. ledna 2020,“ potvrzuje CEO Mall Pay Adam Kolesa. 
Přes internet objednává vánoční dárky 60 procent Čechů a objemy uskutečněných nákupů se každoročně zvyšují. Podle statistik ČSOB, přes jejíž platební brány proteče kolem 40 procent všech e-commerce transakcí, utratili lidé mimo kamenné obchody v posledních dnech roku 2018 o 36 procent více než v tom předchozím. Roste ale i obliba odloženek. Podle odhadů Mall Pay ji letos při nákupu vánočních dárků využije několik desítek tisíc lidí, přibližně třikrát více než v předchozím roce. „Přes odloženku se budou tradičně kupovat hlavně kosmetika, móda, ale také dětské potřeby,“ říká Adam Kolesa. 


Typický uživatel? Maminka i opatrný zákazník

Možnost odložené platby u Mall Pay využívají nejčastěji ženy (55 %) a nejpočetnější skupinu tvoří zákazníci ve věku od 25 do 44 let. Odloženka je oblíbená u rodin s malými dětmi, zejména u matek na mateřské dovolené. „Ty ostatně krásně vystihují typického uživatele odloženek – ví, kdy jim přijde konkrétní částka na jejich běžný provozní účet a nechtějí, aby jim unikl produkt se zajímavou cenou. Odložená platba jim pomáhá vylepšovat cashflow, aby nemusely například sahat do úspor,“ vysvětluje Adam Kolesa. Kromě rodin s dětmi jsou častými uživateli ti, kteří tradičně preferují dobírku či bankovní převod. „Oblibě se těší také u opatrných uživatelů, kteří online nakupují teprve krátkou dobu, typicky u seniorů. Tím, že Mall Pay nevyžaduje při nákupu zadávat číslo platební karty, je pro celou řadu zákazníků oblíbená právě díky své bezpečnosti a pohodlí. Nakupovat online mohou jednoduše i ti, kteří platební kartu nemají a nemusí tak čekat, než se zboží zaplatí například převodem z účtu,“ říká CEO Mall Pay. Oblibu u starší zákazníků potvrzují i čísla. Téměř každému pátému kupujícímu, který využil odloženou platbu Mall Pay, bylo více než 55 let.

Více zákazníků pro e-shopy

Počet lidí, kteří nakupují online, se za posledních 10 let zvýšil více než 2,5krát. Zatímco v roce 2008 nakupovalo přes internet 23 procent Čechů, v roce 2018 to bylo již 59 procent. Alespoň to vyplývá z nedávno zveřejněných údajů evropského statistického úřadu Eurostat. Mírně zaostáváme za průměrem EU (60 %), k vedoucím Dánům (84 %) máme stále daleko. Trend e-commerce je ale jasný. Rostou počty kupujících, uskutečněné transakce i tržby internetových obchodů. Ty se v loňském roce, podle Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komunikaci, vyšplhaly na 135 miliard korun. V porovnání s předchozím rokem se tržby zvýšily o 17 procent a počet online transakcí meziročně narostl o více než polovinu (56 %). 
Takovýto růst e-commerce ale klade čím dál vyšší nároky na e-shopy. Ty musí hledat cesty, jak zákazníkům nákup zrychlit a zjednodušit. Zůstat stát na místě či zvolit špatně se nemusí vyplatit. „Mall Pay znamená zvýšení přidané hodnoty jak pro všechny nakupující, tak pro samotné e-shopy, které získají řadu služeb souvisejících s nakupováním pro sebe i své klienty,“ doplňuje Michaela Lhotková. 

 

Výhody dobírky i platby předem

Na druhou stranu růst e-commerce má i svá rizika, například špatný mix způsobů doručení a platebních metod může být pro e-shopy až likvidační. Jednou z možných cest mohou být právě odložené platby. Pro svou univerzálnost a proto, že mohou přilákat širší okruh zákazníků. Typicky starší ročníky a ty, kteří se chystají nakoupit v e-shopu poprvé a bojí se platit kartou. Stále totiž existuje vysoké procento lidí, pro které představuje platba předem na internetu problém. Právě proto by mohla být odloženka alternativou pro ty, kteří jsou opatrnější a preferují dobírku. „Dobírka je pro e-shopy pochopitelně velice riziková v případě, kdy musí zaplatit dopravci za závoz zboží, které si zákazník nepřevezme,“ vysvětluje Adam Kolesa. „Odložená platba kombinuje výhody dobírky i platby předem. Zákazníkům, kteří by z opatrnosti volili dobírku, nabízí pohodlnější metodu. Zároveň výrazně výhodnější pro e-shop. Stojí ho kolem jednoho procenta, tedy zcela stejně jako třeba platba kartou,“ dodává. 
Velkou výhodou je, že při platbě přes Mall Pay dostane obchod své peníze okamžitě, srovnatelně rychle jako u platebních karet. „Zákazníci, kteří využívají odloženku navíc nakupují častěji a e-shop o ně nepřijde ani ve chvílích, kdy u sebe třeba nemají platební kartu nebo vědí, že výplata jim dorazí až za pár dní,“ doplňuje Adam Kolesa.

------------------------------------

Co je Mall Pay?
Společný podnik největší české internetové nákupní galerie a jedné z našich největších českých bank. Mall Group a ČSOB jím reagují na výrazných růst e-commerce. „Vycházeli jsme ze zahraničních konceptů, jako je švédská banka Klarna, kde je odložení splatnosti zdarma naprosto běžnou službou. Přišlo nám skvělé mít takový platební nástroj, který by mířil na běžného zákazníka českých e-shopů nebo online služeb i v Česku,“ říká Adam Kolesa z Mall Group. Kromě odložené platby bude Mall Pay nabízet zákazníkům e-shopů také financování, pojištění a investice. „Službu jsme nedávno rozšířili o aplikaci a věrnostní program, nyní se chystáme na účet na míru pro naše zákazníky nebo platební kartu. Mall Pay dále umožní prostřednictvím ČSOB nákupy na internetu pojistit proti poškození, zcizení nebo ztrátě a umožní prodloužení záruky. V horizontu dalšího roku nabídneme nakupujícím možnost půjčky,“ uvádí Kolesa. ČSOB dokončuje integraci služby Mall Pay do své platební brány a bude garantem bezpečného placení. V současnosti lze s Mall Pay platit ve více než 20 českých e-shopech. Kromě Mall.cz jsou to například Parfemy.cz, Sperky.cz, Allegria, Aquapalace Praha, ale také autobusový a železniční dopravce Leo Express nebo server pro nákup a pronájem bydlení Bezrealitky.cz.

Text nevyjadřuje názor redakce