Helena Kohoutová (41)

Vystudovala střední ekonomickou školu v Praze. V roce 1993 odjela do Kanady, kde rok pracovala na Českém konzulátu a stála za vznikem projektu výměny pěveckých sborů mezi Kanadou a Českou republikou.

Agenturu Helas, která pořádá řadu inspirativních setkání podnikatelů a manažerů, založila v roce 1997, od roku 1999 pořádá setkání dámského klubu Cosmopolitan Executive Helas Ladies Club, na který v roce 2008 navazuje soutěží Ocenění Českých Podnikatelek.

Několik let produkuje a organizuje projekty: Exportní cena DHL UniCredit a Štiky českého byznysu.

Ráda čte – historické i naučné knihy –, sportuje, cestuje, medituje a miluje hudbu. Věnovala se opernímu zpěvu a hrála na několik hudebních nástrojů. Žije s partnerem, který je Angličan. 

Podnikání nebylo jejím životním snem, ani k němu nedospěla okolnostmi nebo životní situací. Je to její integrální součást, označuje jej za svoji přirozenost, o čemž vypovídá i příznačné pojmenování její agentury – prostě Helas. Řeč je o Heleně Kohoutové, která stojí za vznikem několika podnikatelských klubů, v nichž hledá inspiraci řada významných českých podnikatelských špiček.

V roli pořadatele a zakladatele vystupuje Agentura Helas i u projektů podporujících české podnikatele, jako jsou Ocenění Českých Podnikatelek, Štiky českého byznysu, ale i Exportní cena.  

Prozření v zemi javorového listu

V roce 1993 se Helena Kohoutová na čas přestěhovala do multikulturní Kanady. Pobyt v zemi javorového listu ji dodal inspiraci a vnitřní uvědomění si toho, že pokud o něco usiluje, dovede svůj projekt do zdárného konce. Jako externí manažerce českého pěveckého sboru se jí z Kanady povedlo vyjednat koncertní turné tohoto sboru v Kanadě a odstartovat projekt výměny sborů mezi Kanadou a Českou republikou.

"Vůbec to není o tom, jestli máte finanční zdroje, vzdělání, známosti nebo jazykové dovednosti. Když jsem přijela do Kanady, téměř jsem nemluvila anglicky a nikoho jsem neznala. Odjížděla jsem po úspěšně završeném koncertním turné, kdy náš sbor byl slyšet v rozhlase i televizi. Vědomí toho, že dokážu věci zorganizovat, mi pomohlo po návratu do Česka při rozhodování o mém budoucím nasměrování."

Jak sama říká: "Nelze sedět na více židlích. I když se vám na všech sedí pohodlně, musíte se rozhodnout pouze pro jednu." Opustila pěveckou kariéru, a protože za svoji nespornou dovednost považuje schopnost dát lidi dohromady a stmelit je, zakládá v roce 1997 Agenturu Helas a spolu s ní i společenský klub Helas New Encounters Club. Ten do dnešní doby v pravidelných setkáních sdružuje významné zástupce českých a zahraničních korporací, ekonomy a majitele podniků z celé ČR.

Od snu k realitě

Na setkáních společenského klubu byla ovšem jako žena spíše výjimkou. "Říkala jsem si, že není možné, abych v Česku byla jedinou aktivní ženou. V návaznosti na to se mi jedné podzimní noci roku 1998 zdál sen o tom, že tyto aktivní ženy sdružuji. Uplynulo pět měsíců a pořádala jsem první setkání dámského klubu s názvem Cosmopolitan Executive Helas Ladies Club."

Na činnost dámského klubu posléze v roce 2008 logicky navázala soutěží Ocenění Českých Podnikatelek (OCP). Po úspěších z prvních ročníků soutěže OCP se na Helenu Kohoutovou obrátily i další dvě instituce. Dnes tak pořádá i soutěž českých exportérů – Exportní cena DHL UniCredit – a ekonomický žebříček nejlépe rostoucích českých podniků – Štiky českého byznysu.

Bludný kruh, či přímka?

Přímá cesta bez zjevných překážek, zaškobrtnutí a slepých uliček, tak se mi jevil podnikatelský život Heleny Kohoutové. Motto dámského klubu ovšem zní: "Nežijme život v kruhu, snažme se z něj udělat přímku." Zajímá mě tedy, jestli se i ona někdy točila v kruhu a měla tendenci všeho snažení zanechat.

"Kdo se nikdy netočil v kruhu, nemohl by mluvit o přímkách. Neměl by zkušenosti a nebyl by důvěryhodný, autentický. Myslím si, že každý majitel firmy je svým nejlepším pomocníkem a zároveň škoditelem. Je třeba se stále učit a nezastavit se na půli cesty. Pocity všeho nechat samozřejmě byly, ale vždy zvítězila moje vize. Není to už jen o mně samotné, mám za sebou celý tým podnikatelů a partnerů, jejichž posláním je měnit podnikatelské podhoubí v Česku."

Helena Kohoutová se vyznačuje třemi „pé“. Je profesionálka, pořadatelka a zejména perfekcionistka. "Nesnáším diletantismus," tvrdí například. Být perfekcionista a zároveň řídit několik velkých projektů a pořádat řadu setkání nelze snadno skloubit. "Musíte být otevřená novým věcem a hledat cesty, jak si mnohé usnadnit a umět práci delegovat," říká.

Jako velkého pomocníka ve svém byznysu proto vnímá moderní technologie, které jí pomáhají si organizovat nejen čas, ale i utříbit myšlenky.

Chytré spojení

"V letošním roce jsem musela vymyslet některé velké věci. Každý měsíc jsem proto týden trávila v zahraničí, kde mám jisté zázemí a kde se mi dobře přemýšlí. Tím odloučením získám jistý nadhled nad tím, co se děje tady v Praze. Přestože zde fyzicky nejsem, nikdo z mých klientů moji nepřítomnost nezaznamená." 

Se svým týmem je ve spojení prostřednictvím videokonferencí a dalších on-line komunikátorů. Na éru USB disků a jiných datových nosičů dnes v agentuře jen vzpomínají, protože veškerá data ukládají do cloudu. "Na moderních technologiích mě fascinuje, že můžete odkudkoli dělat, co vás baví. V přímém spojení můžete být z Česka, Anglie, Kypru, prostě z celého světa. Jediným požadavkem je mít notebook nebo chytrý telefon a připojení k internetu. Příjemným bonusem je i to, že vás to nestojí ani korunu navíc."

Cestu k moderním technologiím si i sama majitelka agentury chvíli hledala. Do dnešní doby ji můžete potkat s papírovým zápisníkem a tužkou v ruce, i když je pravda, že onen diář za poslední rok podstatně "zhubl".

"Jsem obrovský klasik, ještě donedávna jsem používala velký těžký psací diář. Moderní technologie jsem sice nikdy zcela neopomíjela, mobilní telefon jsem si třeba pořídila hned, jak to jen šlo, ale nikdy jsem je cíleně nevyhledávala. Nevnímala jsem je jako výraznou pomoc do života. To se změnilo až v prosinci loňského roku."

V posledních letech totiž významně vzrostl počet žen podnikatelek a tedy i semifinalistek soutěže OCP. Agentura tak musela přehodnotit organizaci soutěže a z e-mailů a excelových tabulek přejít do on-line prostředí OneDrive od společnosti Microsoft.

"Jenom díky tomu jsme zvládli komunikaci se všemi podnikatelkami. Předělali jsme webové stránky tak, aby registrace semifinalistek i hodnocení porotců mohlo probíhat on-line. Veškerá komunikace probíhá přes cloudové úložiště OneDrive, takže všichni porotci mohou pracovat současně a zároveň vidí vstupy a komentáře ostatních. Usnadnili jsme práci nejen sobě, ale i soutěžícím ženám, což rozhodně přitáhlo jejich pozornost."

Sloupek partnera

Partnerem příběhů úspěšných českých podnikatelů je Microsoft.

Když jsme se českých pracovníků ptali, kde jsou nejefektivnější, uvedla jen necelá třetina kancelář. Řada lidí se lépe soustředí či vymýšlí nové věci jinde - doma, na setkáních se zákazníky nebo těsně před spaním. Pro vedoucí pracovníky je pak pohled zvenčí spolu s maximální mobilitou a možností řídit firmu odkudkoli velmi důležitý. Agentura Helas řídí komplexní projekty a využití nástrojů jako cloudové úložiště OneDrive či platforma na virtuální schůzky a konverzace Lync velmi přirozeně zefektivnilo a usnadnilo práci šéfky, zaměstnanců i řady dalších osob zapojených do těchto projektů.

Martin Hruška, manažer pro malé a střední firmy, Microsoft

Vývoj nezastavíš

Technologie a inovace by měl podnikatel vnímat jako přirozený vývoj dění, měl by jim být nakloněn a otevřeně je přijímat. "Nebojte se technologií, stejně se jim nevyhnete. V polovině 19. století dělníci rozbíjeli stroje, protože jim braly práci, ale rozvoj svým počínáním stejně nezpomalili, technologie nám pomáhají a díky nim i my můžeme pomoci," vzkazuje Kohoutová.

Agentura se v posledních měsících více zaměřila i na prezentaci prostřednictvím sociálních sítí. Ženy podnikatelky se například snaží propojit na uzavřené sociální síti Yammer, i když si uvědomuje, že je toto počínání během na dlouhou trať.

"Podnikatelky jsou dnes velmi časově vytížené a komunitní sociální sítě nemají v Česku tradici, občas slýchám, že svůj byznys jsem dělala dlouho bez nich, tak to tak půjde i nadále. Obecně se tyto věci učíme postupně, jako by to souviselo s tím, že jsme ve středu Evropy - takoví skřípnutí. Mé oblíbené rčení je proto mít otevřený a pozitivní postoj, to je to, co Česká republika potřebuje nejvíce," přemítá Kohoutová.

Hledání harmonie

Užívání moderních technologií umožňuje sladit pracovní život s časem na odpočinek a rekreaci. "Prvních deset let podnikání, když mi některý z mých tehdejších partnerů řekl, že bychom měli jet na dovolenou, tak jsem měla chuť mu vynadat, jak si vůbec může myslet, že někam odjedu. Teď k tomu přistupuji úplně jinak. Jezdím i na delší dovolené a přitom dohled nad fungováním agentury neztrácím."

Přestože moderní technologie usnadňují nalezení harmonie mezi soukromým a pracovním životem, nesmíme přeceňovat jejich význam. V situaci, kdy se nakumuluje přílišné množství pracovních povinností, je třeba se naučit práci delegovat na druhé.

"Touto schopností vládnou muži. Ženy, přestože jsou výbornými organizátorkami, si stále myslí, že některé věci vyřídí nejlépe samy. V situaci, kdy vám problémy přerůstají přes hlavu, to považuji za obrovskou chybu," uzavírá Kohoutová.